maandag 26 mei 2008

Een Lastig Rekenraadsel

Mijn vorige bericht ging over Het Moeilijkste Raadsel Ooit. De oplossing was lastig, maar de mensen die heel goed en waarschijnlijk ook lang hebben nagedacht zijn er vast uit gekomen.

Nu wil ik je een zo op het oog onoplosbaar lijkend rekenraadsel voorleggen...

Deze puzzel wordt onmogelijk genoemd omdat er schijnbaar te weinig informatie is om het antwoord te kunnen vinden. Maar niets is onmogelijk...(toch?)

Er bestaan verschillende gelijksoortige versies van dit raadsel. Ik ben benieuwd of het jou lukt om, met behulp van wiskunde, dit raadsel op te lossen.

"Er zijn twee gehele getallen x en y met 1 < x < y en x+y <= 100. Aan Stefen wordt medegedeeld wat de som is. Aan Philip wordt medegedeeld wat het product is. Nu volgt dit gesprek:

* Philip zegt: "Ik weet niet wat x en y zijn."
* Stefen zegt: "Dat wist ik al."
* Philip zegt: "Nu weet ik het wel."
* Stefen zegt: "Dan weet ik het nu ook."

Op basis van deze gegevens zou jij beide getallen nu ook moeten kennen. Welke getallen zijn dit?"



Think about it ;)

Deze puzzel werd voor het eerste gepubliceerd in 1969. Het antwoord kun je hier vinden.


Inspiratie:
- Wikipedia

Geen opmerkingen: